
The One to Watch – Radio, New ICTs and Interactivity 
 
 

 
- 1 - 

Chapter 10 
 

Awaking from the Big Sleep: 
Kantor Berita 68H 

Martin Hala and Santoso 

Indonesia found itself in a unique situation under Suharto’s New 
Order regime: there was strict state control of news broadcasts, 
but, at the same time, a relatively liberal environment for 
licensing small local radio stations. This spawned a rather 
unusual scene, with hundreds of small stations all over the huge country, independent in terms 
of ownership, but in terms of content restricted to rebroadcasting the rigidly censored news 
bulletins of the government’s RRI (Radio Republik Indonesia) several times a day. 
Independent news programs were prohibited. Apart from the official news, these privately 
owned local stations generally only played music and ran commercials. Even during the May 
1998 riots in Jakarta, many local stations kept blasting heavy metal music at their frightened 
audiences, apparently oblivious to the social, political and human drama unfolding outside 
their windows, in front of their very eyes. 

Radio’s journalistic indifference sharply contrasted with the print media, which were 
fighting – especially in urban centres – an uphill battle with the regime for more editorial 
independence. There was frequent banning of publications venturing too far into investigative 
journalism,1 and a whole samizdat underground emerged made up of writers either sacked 
from official journals, or even devoting their careers from the outset to the underground press. 
These journalists started organising themselves in institutions like the Alliance of Independent 
Journalists (AJI) and the Institute for the Study of Free Flow of Information (ISAI), operating 
on the fringes of the law, or outside of it. In short, unlike radio, there was a lot happening with 
print media, which was much livelier and daring, and far less complacent, than those in 
neighbouring Singapore or Malaysia. 

The problem, of course, was that print media had, and still have, very limited reach in 
a country so huge, and impoverished, as Indonesia.2 Critical journals like Tempo or Detik, 
even in the good times when they were not banned, had a relatively low circulation, and 
mostly only reached the urban middle class. The penetration of samizdat publications like X-
pos, was naturally lower still. Even the very best of the print media could in no way compete 
with the broadcast media, especially radio. While the cumulative circulation of all papers 
published in Indonesia has been hovering around five million, there are now an estimated 
forty million FM/AM radio receivers in the country. A newspaper is usually read by several 
people, but radio sets serve whole families, especially in the countryside. By any count, 
newspaper readership is just a fraction of the vast masses tuning into radio. But what did these 
masses find on the air during the Suharto years? 

Similar to Eastern Europe, there were some foreign broadcasts aimed at Indonesia. 
The BBC, VOA, Radio Netherlands and Radio Australia all had Indonesian language 
programs reaching the archipelago. These were, however, beamed to Indonesia on the SW 
band from afar. The sound quality was poor, even without the occasional jamming, and so 
was the relevance of most programs. For most people, the RRI news bulletin was all there was 
                                                 
1 Detik, Tempo, and Editor were all banned in 1994, for example. 
2  With a population of 200 million, Indonesia is the 4th most highly populated country in the world. Its 
communication problems are exacerbated by its geography – it is an archipelago made up of 17,000 
islands, 6,000 of which are inhabited.  



Martin Hala and Santoso – Kantor Berita 68H  
 

 
- 2 - 

for information, but this was mostly pro-government propaganda with little or no information 
value, so people didn’t expect much from radio in terms of news. They tuned in to radio for 
the music and rarely thought of the potential of the medium for news and information 
programming. The huge potential of this powerful medium lay dormant for decades. There 
were always some people in the underground press who realised the potential power of radio, 
but there was little they could do, given the Suharto-imposed controls.  

These controls ended with Suharto’s demise in 1998. The fall of the New Order 
regime led to a sudden liberalisation of media, easing of state controls and the fading away of 
old taboos. Radio stations were now allowed to broadcast whatever they wanted. The problem 
was, however, nobody had ever done independent radio news in Indonesia before. There was 
no basic radio journalism equipment, no experienced radio journalists, and often not even a 
desire to start producing independent radio news. Many stations argued that their listeners 
were not interested in news; they demanded music. That was of course true – since there had 
never been any relevant and reliable news broadcast on the radio, listeners did not even 
imagine it, let alone ask for it. In all of Makassar (Ujung Pandang), for instance, a major city 
of more than 800,000 inhabitants and the administrative centre for East Indonesia, there was 
only one radio reporter during the Suharto years, and he still remembers how hard it was to 
explain to people what he did for a living. As time was to tell, however, as soon as there was 
real news on air, listeners came running, and demanded ever more.  

In addition to news-challenged broadcast culture, there were a number of practical 
problems. Independent radios in Indonesia were mostly cash-strapped, shoestring operations 
with minimal technical facilities, minimal technical and administrative staff, and a couple of 
on-air DJ playing pirated tapes or CDs. There was no budget for computers, reporters, or the 
Internet. Obviously, fresh new ideas were needed to break out of this situation, and jump-start 
the very concept of news radio in Indonesia. 

Meanwhile, in far-away Prague on the other side of the globe, the newly established 
Center for Advanced Media (C@MP) was experimenting with digital audio compression, 
then a relatively new technology. C@MP and its Indonesian partner, the Institute for the 
Study of Free Flow of Information (ISAI), were already working together to support the print 
media, and they realised that digital audio compression could help circumvent existing 
constraints on radio news in Indonesia.  

The idea was simple. Since independent radio stations did not have the means to 
produce their own news in any significant quality or quantity, a solution was to rebroadcast 
national newsfeeds coming from a central production centre, and to share local news reports 
with other small stations. The state-owned network of relay stations that had been used to 
distribute the official newscasts in the Suharto era was not available for independent news, so 
the Internet would be used to distribute compressed digital audio.  

Technology was the easy part 
At that time, most people thought of Internet radio in terms of streaming or webcasting, 
technologies that were impractical given Indonesia’s underdeveloped telecommunications 
infrastructure. A more feasible option was to distribute programs via the Internet not in real 
time as streams, but in “near-real” time as compressed files sent to stations by email or 
downloaded via FTP. The local stations could then broadcast the programs, reaching out to 
their regular audiences. Only in this way, by combining “new” and “traditional” media, could 
independent national programming reach significant numbers of listeners.  

The “new medium” of Internet provided a convenient substitute for the missing “old 
media” infrastructure, enabling the creation of a nation-wide virtual broadcast network 
offering much of the functionality of the brick-and-mortar relay system owned by the state, 
but at a fraction of the cost. On top of that, the Internet-based distribution offered a more 



The One to Watch – Radio, New ICTs and Interactivity 
 
 

 
- 3 - 

flexible system allowing for easy feedback from participants, and two-way sharing of 
programs. A news item produced in Aceh could almost instantly be heard in any part of the 
country with a participating station, and stations in Aceh could broadcast programs produced 
by any of the other participants.  

In technical terms, we opted for MP33 format instead of the then-prevailing Real 
Audio, because it was easier to handle as files, as opposed to streams, and for a number of 
other practical considerations, like the better size-to-quality ratio at bit-rates needed for 
broadcast-quality audio. Another advantage of MP3 over Real Audio was the possibility to 
decompress files back to wave format for re-editing. Given the diversity of participating 
stations, this was potentially useful for members particular about maintaining the integrity of 
their broadcasting profile. Stations could edit the material, changing its form and emphasis to 
more reflect local sensibilities or interests, although in practice this was rarely done. 

The technology was the easy part. The organisation of the network was much more 
complex. Apart from the few promoters of the project, there was not much enthusiasm at first. 
Many of the potential member stations did not see the advantages, and there was generally a 
lot of scepticism concerning the appeal of news programs for radio listeners. Another 
challenge was to form a group of dedicated radio journalists to service the production hub in 
Jakarta. As we have already observed, there were no radio journalists in the country and thus 
the entire team had to be built up and trained from scratch. 

The network 
The organisers used the clout of their parent institution, ISAI, a renowned and well-connected 
media organisation, to attract young journalistic talent for the production hub, and to reach out 
to small independent stations all over the country with an offer to join the network-to-be. 
Sometimes a little reluctant at first, local stations soon found it increasingly difficult to resist 
such offers. Once the concept took off, and quality, independent news began to be heard on 
air, it quickly proved to be a major audience-catcher. Listeners’ expectations changed fast, 
and it became imperative for stations to carry news programs, if for no other reason than the 
need to compete with stations that did.  

A production studio was set up at ISAI’s office in Jakarta, equipped with a digital 
mixer and a computer. Next to the studio, a newsroom was built with more computers for 
journalists. C@MP provided the initial training for local trainers who would later spread the 
skills further around. The topics covered digitising of audio input into wave files, editing them 
on a computer, file compression, and various methods of distributing the compressed files to 
remote stations via the Internet, including maintenance of list- and mail-servers. After about a 
week of training, the whole operation was localised. Trainers and organisers from ISAI took 
over and from that moment on, they ran the show independently, relying on local initiative 
and innovation to drive the project.  

The network’s growth began modestly. Radio 68H began with fourteen stations in 
locations selected to be more or less representative of the central islands of the archipelago. 
Stations representatives were invited to Jakarta in March 1999, where they were trained in 
both technical and journalistic skills, given a computer with preinstalled software, and 
instructed in the mechanisms of the planned network’s functioning.  

The actual broadcast via these first fourteen stations started in April 1999. The 
amount of production was limited at first – just several one-minute programs a day. This 
small amount of news nevertheless had a snow-balling effect, changing broadcasters’ 

                                                 
3 MP3 (MPEG-1 Audio Layer-3) is a technology and format for software compression of audio while 
preserving the level of sound quality when it is played back.  



Martin Hala and Santoso – Kantor Berita 68H  
 

 
- 4 - 

behaviour all over the huge country. There were 60 stations in the 68H network by August 
1999 and 100 a year later.  

Radio 68H’s members not only receive news for rebroadcast, they also produce their 
own news and send it to Jakarta for redistribution to the other network members. Most of the 
new members had never produced news and thus had to be trained by 68H staff. ISAI and 
68H now organise eight regional training courses a year, covering editorial and technical 
issues. Some 300 journalists have been trained and many of these have become active 
correspondents for the network. Currently, there are about fifty regular correspondents, each 
contributing one to two local news items a day. 

 The birth of the network coincided with rather hectic political developments, 
culminating, in mid-1999, with the first free elections in Indonesia in forty years. The 
situation was changing rapidly with new parties springing up and political alliances being 
formed and betrayed. All this was reported to listeners. Radio news was quickly established 
on the airwaves and, in some respects, became the main field for competition among local 
stations. As more and more stations carried news, it was difficult for their competitors to 
ignore it. 

As the number of member stations grew, so did the amount of production. A thirty 
minute news program, the Evening Bulletin (Buletin Sore), was introduced in August 1999. It 
became very popular, but it also increased pressure on the already inadequate infrastructure. 
For some of the stations, especially those in rural areas already struggling to download the 
one- or two-minute pieces, the bulletin proved too much, requiring several hours of a modem 
connection to download the thirty minute program. It was a formidable disincentive both for 
existing and prospective 68H member stations. The Internet, which had made it possible for 
the network to emerge, had become a bottleneck. It was clear that without a solution to the 
problem of insufficient bandwidth, the network would not be able to expand and might 
possibly collapse.  

Look to the sky 
The obvious solution to network congestion was satellite. Given the size and fractured 
landscape of the archipelago, satellite had long been used there for communication and 
broadcasting, and Indonesia had even launched a couple of its own satellites. After some 
shopping around, however, it became clear that “off-the-shelf” satellite solutions would be far 
too expensive for a project of this kind to employ. Once again, an innovative idea was needed.  

Such an idea materialised, just when most needed, in the form of an offer from PSN, 
a local Indonesian satellite company. Instead of using the standard, but very expensive digital 
audio system, or even the cheaper but still unaffordable Single Channel per Carrier 
technology (SCPC), PSN proposed to take advantage of its digital video broadcast (DVB) 
system. Originally devised for satellite TV broadcasting, the DVB package came with four 64 
kbps audio channels. PSN offered one of these to 68H on an affordable basis.  

DVB is a common technology in Indonesia and elsewhere, and there was no need for 
expensive specialised equipment on the receiving end – standard, mass-produced satellite TV 
dishes and decoders were all it took for the member stations to receive the satellite feed. The 
downside is that the system only works one-way – local stations can receive programmes, but 
cannot send them via the satellite. For this, they would need an uplink, an expensive piece of 
equipment with regulatory implications. Once again, the creative integration of technologies 
provided the solution, and the Internet network that had been put in place earlier was used for 
the return channel. Local stations use the satellite link to receive newsfeeds sent from Jakarta 
and Internet for uploading their own programs. Since there is far more programming sent 
from the hub then uploaded by individual stations, this asymmetric system works fine. 



The One to Watch – Radio, New ICTs and Interactivity 
 
 

 
- 5 - 

Introduction of the new satellite-based distribution system was a major breakthrough 
that spawned further growth in both membership and programming. By the end of 2000, 
Radio 68H had 200 member stations. The aim is now to have a participating station in each of 
the countries 320 municipalities.  

A sustainable business model 
The volume of programming, now uninhibited by the bottleneck of the terrestrial network, 
grew to 15 hourly editions a day between  06:00 and 21:06 West Indonesian Time. Three of 
these editions are longer, thirty minute programs, the rest news bulletins of six minutes each. 
The total amount of programming rose from the initial several minutes to the current level of 
almost three hours a day.   

This phenomenal growth of course raises the question of the project’s long-term 
sustainability. The endeavour was originally funded with a start-up grant from the Media 
Development Loan Fund4 and the Asia Foundation, and later with a grant from the Dutch 
Foreign Ministry’s development program. From the beginning, the understanding was that 
this would eventually become a self-supporting project, financed primarily with income from 
advertising. To this end, the project was registered in January 2000 as a business entity under 
the name PT Media Lintas Inti Nusantara, with 60 percent of shares going to the management 
and employees, and 40 percent to ISAI as the parent organisation. 

With its unique profile and nation-wide reach, Radio 68H enjoys a high potential for 
advertising revenue. This potential has so far not been fully realised. One of the reasons 
seems to be the very novelty of its concept – potential advertisers have yet to fully appreciate 
it. The network’s management has been trying to develop this potential by strengthening the 
marketing department and organising promotional campaigns. Advertising revenue is now 
slowly becoming a major source of income, gradually reducing dependency on outside 
funding.   

Developing a sustainable business model also means finding a suitable mechanism 
for sharing the advertising revenue among the network’s members and the production hub in 
Jakarta. There are six minutes reserved for advertising in every half-hour of programming. At 
this point, about 30 percent of these slots are being used, generating income to cover some 
two thirds of operational costs. The network could become fully sustainable from advertising 
with a utilisation rate of roughly 50 percent.  The income is shared between Jakarta and the 
member stations according to elaborate rules reflecting the stations’ profiles, amount of Radio 
68H programming used, and other factors. For many of the participating stations, especially 
the smaller and more remote ones, their share of the advertising pie represents a substantial 
boost for their bottom line, helping them in their own sustainability struggle.  

Apart from commercial advertisements, the network also carries a lot of public 
service announcements, another important source of income. Local and international non-
profit organisations take advantage of the network’s reach and popularity to distribute their 
messages to the most remote parts of the country. The Indonesian National Commission for 
Human Rights ran its non-violence campaign on the network, for example, since it was the 
only way to reach many conflict zones like Aceh, the Moluccas, and West Papua (Irian Jaya). 
Similarly, the Aceh youth wing of the second largest national Muslim organisation, 
Muhammadiyah, ran a campaign for religious tolerance on the radio, and the UN High 
Commissioner for Refugees ran an information campaign for East Timorese refugees in West 
Timor. These announcements combine the best of both worlds for both 68H and the 
sponsoring institutions – they spread important messages, and at the same time support the 
network financially.  

                                                 
4 Media Development Loan Fund (MDLF) is the parent organisation of C@MP.  



Martin Hala and Santoso – Kantor Berita 68H  
 

 
- 6 - 

The 68H network now reaches about 20 million listeners all over Indonesia. 
According to an August 2001 survey conducted by the Association of Radio Stations in East 
Java (PRSSNI Jawa Timur) in fourteen major cities throughout the region, 68H is by far the 
most preferred source for radio news. Even some local stations of the state-run RRI have 
joined the network and rebroadcast 68H programming.  

The 68H network has undergone a period of tremendous growth in the past two years. 
But there is still potential for further development, in both technical and programming terms. 
After decades of forced hibernation, radio is coming alive in Indonesia, bringing reliable 
independent news, and a calming voice of moderation into the post-Suharto turmoil. 

 

>  >  >  –  <  <  < 

Martin Hala is Project Director at C@MP, the Center for Advanced Media-Prague, a 
division of the Media Development Loan Fund. <www.mdlf-camp.net> and <www.mdlf.org> 

>  >  >  –  <  <  < 

Santoso is Director of Radio 68H, and member of Board of Directors of the Institute for the 
Study of Free Flow of Information – ISAI. <www.radio68h.com> and <www.isai.or.id>  

 

 


